Trippin’!

Troede I, jeg var helt væk? Det var jeg ikke, men på en måde alligevel, for da vi havde vinket farvel til min mor i lufthavnen, fejrede vi lige uafhængighedsdag herhjemme med et par gode venner, og så tog vi på ferie. Pakkede bilen og børnene og kørte sydpå. Vi havde planlagt de første par stop, men fra halvvejs var rejsen åben, og det endte vi med at blive rigtig glade for, for her, hjemme igen, kan vi se tilbage på en tur, der bare var helt, som den skulle være. Helt efter den plan, der ikke rigtigt var der.

Vi lagde ud med Charleston i South Carolina – mest af alt af praktiske årsager. A skal nemlig have fornyet sit pas, og eftersom vi ikke kommer til Danmark for at gøre det, måtte vi til et konsulat. Det nærmeste er i Charleston, så der lagde vi vejen forbi. Vi havde kun en enkelt overnatning og nåede desværre ikke at se så meget af byen, men vi skal helt sikkert tilbage en dag. Der var vildt hyggeligt, smukt og med en vildt charmerende sydstatsstemning.

Derefter tog vi mod Daytona Beach – det var et af de mere random stop og tjente egentlig bare til det formål, at vi – eller rettere børnene – skulle have en pause fra bilkørslen. Ved alle vores overnatningssteder var det et must, at der var pool. Først og fremmest for, at der skulle være noget sjovt for børnene undervejs, og så har det den praktiske bivirkning, at hvis man tilbringer morgenen og formiddagen i poolen med vild vandleg og svømning, er det er par trætte børn, der sætter sig ind i bilen – og sådan 4-5 timers bilkørsel går altså lidt nemmere, når en stor del af dem tilbringes sovende.

Fra Daytona kørte vi mod Miami, der var rejsens første “rigtige” feriestop. Og feriens eneste skuffelse. Jeg ved ikke helt hvad jeg havde ventet, men nok noget mere glamourøst end det turistmekka, vi havnede i. South Beach, som vi boede lige ud til, var fin, og gåturen langs strandpromenaden helt ned i spidsen med kig til Fisher Island var ret cool – men det var altså ikke nok til at veje op for de fuldstændig latterligt opskruede priser, den manglende stemning og følelsen af hele tiden at blive taget en lille smule i måsen, fordi det lige tilfældigvis var Miami Beach. Her er det dog nok en vigtig pointe at tage med, at vi rejste som familie med to små børn – hvis det er en festtur, man er ude efter, er Miami Beach helt sikkert stedet.

Smuk er den, South Beach - men også hæsblæsende og svinedyr.
Smuk er den, South Beach – men også hæsblæsende og svinedyr.

Efter to nætter i Miami tog vi videre mod det, der hele tiden havde været målet for turen, nemlig Key West. Som for mig altid har stået som en eller anden tropeparadisfantasi med palmer og hvidt sand, eksotiske drinks og hængekøjero. Alt dét levede Key West så på ingen måde op til – men til gengæld kunne den SÅ meget andet. Faktisk kunne den så meget, at vi endte med at forlænge vores planlagte tre nætter med to mere, fordi vi bare gerne ville ha’ mere.

På vej hjem fra sejltur med både snorkling og familiekajak i mangroven.

Ved første øjekast kan Key West virke som en slidt turistfælde på linje med så mange andre. Hovedgaden Duval Street er fuld af tacky barer, fulde rejsende og frygtelige souvenirshops, og hele området omkring Sunset Pier er proppet med gøgl, gadehandlere og krejlere, der venter på at rippe dig for dine dollars. Det var vores første møde, og jeg må indrømme, at jeg var lidt slukøret den første dag. Men efterhånden som dagene gik, opdagede vi alt det, der fik os til at blive: Hemingways hus, bådturene, solnedgangene, stranden ved nationalparken Fort Zachary Taylor, de små restauranter på den mindre proppede side af havnen, sommerfugleparken … Key West endte med at tage os med en stille storm, og N og jeg aftalte, at vi skulle tilbage uden børn en dag. Bare en weekend, hvor vi kunne tilbringe hver aften på Schooner Warf Bar med Shrimp’n’Chips, mai tais og den nærmest klichéagtigt betagende solnedgang i baggrunden.

Key West er en blærerøv, når det kommer til solnedgange!

Fem dage endte vi med i Key West, inden vi kørte til Everglades for at tage en sejltur på floden og bagefter køre videre mod Clearwater Beach ved Tampa Bay på Floridas vestkyst. Det var et af de stop, vi ikke havde planlagt hjemmefra, men bestemte os for et par dage inden. Clearwater Beach er kendt som en af de smukkeste strande i Florida, og selv om vi ankom i skumringstiden, var det ikke svært at få øje på årsagen. Sandet er det blødeste, kridhvideste, jeg nogensinde har set, vandet er varmt og turkisblåt, og solnedgangen, som vi havde førsterækkeudsigt til fra restauranten lige ved siden af hotellet, var fuldstændig ubeskrivelig.

Da vi forlod Clearwater, slog vi et smut omkring Florida Aquarium i Tampa, som var et kæmpehit hos hele familien – og så fortsatte vi mod Savannah i Georgia. Det er en lang tur, men den gik så fint. Og helt generelt er jeg fuldstændig på måsen over, hvor godt børnene har klaret den her ferie. Vi har tilbragt MANGE timer i bilen, og vi havde forudset masser af kriser, kedsomhed og fuldt berettiget jammer fra bagsædet, men vi har ikke hørt et muk. De har hygget sig, sovet, set film eller spillet på iPads, spist slik og snacks og leget med os og hinanden. De har simpelthen været to små stjerner.

Altid sammen, altid venner. Og de mest fantastiske små rejsekammerater!

Savannah er smuk, gammel og så hyggelig. Vi startede med at tage en tur til Wormsloe Plantation, som (som navnet antyder) er en gammel plantage, man kan gå rundt på. Jeg ville så gerne derud på grund af den tre kilometer lange allé, der fører op til plantagehuset, og som på hver side følges af flere hundrede år gamle egetræer, der mødes over vejen og med deres hængende mos danner en ramme, der er som taget ud af et maleri. Dét syn alene var hele turen værd, men selve grunden er også et fint sted at tage en lille, overskuelig gåtur. Med tanke på, at vi kun havde én hel dag i Savannah, og at byen trods alt er for stor til at kunne krydses med små børneben, valgte vi om eftermiddagen at se den fra en hestevogn. Det var en vildt hyggelig tur, og vi lærte så meget om byen på en charmerende og underholdende måde.

Wormsloe Plantations egetræspyntede allé er intet mindre end eventyrlig.

I dag er vi så kommet hjem. Vi har kørt hele vejen fra Savannah til Raleigh, og vi er glade. Vi havde ingen anelse om, hvordan et roadtrip ville fungere for os, men det har på alle måder været forrygende og, har det vist sig, en helt perfekt måde at holde ferie på. Vi har sat både tempo og dagsorden undervejs, og alt hvad vi har lavet, har været en oplevelse for hele familien. I morgen skal der soves længe og vaskes tøj, men mest af alt skal vi bare ride lidt længere på bølgen fra en ferie, der overgik alle forventninger.